Christchurch till Queenstown

Så kom vi till slut iväg till resan vi velat göra i mer än ett år! Vi landade i Christchurch, en ganska tråkig stad som vi sen gick/haltade runt i första dagen. På fredagen hoppade vi på bussen som nu tar oss runt landet under 17 dagar!
 
Efter en lång bussresa nådde vi Fox Glacier. Vi gick en promenad längs en glasklar, brun sjö och såg blå svampar i skogen innan regnbågen kom fram. Dagen därpå spenderade vi för en gångs skull en massa pengar för att få uppleva glaciären på nära håll - helihike.
 
En helikopter tog oss över bergen och sen ner till glaciären där vi fick stegjärn på skorna. Sedan följde en guidad tur igenom isen. Helt klart några av de bästa pengarna jag spenderat, och en av de bästa och kallaste, upplevelserna i mitt liv.
 
Den långa bussresan fortsatte, men det är helt okej när man har en så fin utsikt. Dessutom är jag ändå sjuk så det är väl lika bra att jag sitter ner.
 
Nu är vi i Queenstown, äventyrsstaden, där vi stannar i två dagar för att kunna äventyra ordentligt. Igår provade jag hanggliding - ganska lamt jämfört med skydive, men att känna som att man är en flygande fågel är ändå en rätt awesome känsla!
 
Vi tog en promenad längs sjön och gick runt i stan, och på kvällen blev det pizzabuffé och sen en snabb shot och cocktail på en isbar!
 
Annars tar vi det ganska lugnt eftersom jag har feber och är socialt handikappad för att jag varit utan röst i några dagar. Så jag ska väl sitta ännu mer idag, medan Max ska kasta sig 134 meter ner från ett berg...
 
 
 
Promenad längs Lake Matheson
 
 
Fox Glacier
 
 
Stopp vid vägen
 
 
Hanggliding - landning
 
 
Queenstown
 
 
Ice bar
 
Dagens BULA:
B - frukostbuffé
U - utsikten
L - "Special" - Six60
A - folk tror automatiskt att anledningen till att man inte har någon röst är att man festat för mycket
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: