Svavel och hobbits

Längre norrut fick vi se ännu mer vulkanlandskap, med bubblande lerpooler och stinkande ånga. Vi spenderade en natt i en marae, en sorts samlingsplats för det första folket på Nya Zeeland - Māori. De dansade och sjöng för oss, bjöd på god mat och svarade på alla våra frågor om traditioner och historia innan vi somnade i en helig sal på utspridda madrasser.

Vi åkte vidare mot illaluktande men spännande Rotorua varifrån vi sen tog en guidad tur i Hobbiton, och fick se ännu mer av Sagan om Ringen i verkligheten. Vi fick höra allt om hur platsen upptäckts, byggts upp och använts. Sen drack vi öl och cider i baren the Green Dragon som riktiga hobbitar.

Efter ett snabbt lunchstopp i Auckland åkte vi mot Bay of Islands. Här spenderade vi vår sista heldag med en vandring till ett vattenfall, att strosa runt i den lilla staden och hamnen och att testa ginger crunch, som jag inte sett någon annanstans än på Nya Zeeland.

Nu har vi, efter shopping, Anzac Day-firande och en sista träff med resgruppen i Auckland landat i Coolangatta och får äntligen sova i vår egen säng.

Bubblande äggmök-lera

Några i gruppen testade att rulla ner för i en kulle i en vattenfylld plastboll i Rotorua

Māoriuppträdande

Killarna i gruppen provar på krigsdansen!

Morgon vid vår marae

Hobbiton

Bay of Islands

Whangarei Falls

Dagens BULA:
B - gratis pingis och gratis kakor och timtams
U - trevlig flygbolagspersonal
L - "7 years" - Lukas Graham
A - Auckland har sjukt många McDonalds, och andra snabbmatskedjor orimligt nära varandra

Äventyr

I Kaikoura åkte Max med några andra i gruppen för att bada med delfiner i det alldeles för kalla vattnet, medan vi som blev kvar hängde i en liten by, på stranden och gick en promenad längs kusten. Dagen efter åkte vi quadbike i bergen i Nelson och åt buffémiddag med gruppen. På söndagen gjorde vi ett stopp i Marlborough region för vinprovning innan det var dags att ta färjan till den norra ön.

Vi la till i huvudstaden Wellington där vi sen fick lite tid för sightseeing och ett besök till museet Te Papa, och sen fortsatte vi mot Whakapapa och Tongariro National Park. Jag måste nog säga att det här stoppet var det bästa hittills.

Klockan 7 tog vi bussen för att göra en cirka 6 timmar lång vandring runt en vulkan. Vandringen, Tongariro Alpine crossing räknas som en av de bästa dagsvandringarna i Nya Zeeland och är en av the Great Walks.

Här finns även Mount Ngauruhoe, känt som Mount Doom i Sagan om Ringen. Max bestämde sig för att bestiga det med. Jag nöjde mig med de nästan 2 milen och 1886 meter höga promenaden bland rykande mark och ännu mer fantastisk utsikt och kände mig som en riktig äventyrare.

Hill walk

L - "Don't look back in anger" - Oasis
A - stretcha är bra

Och tillbaka

Det är höst här och överallt är en massa färger. Tydligen planterades de färggranna träden av nybyggare som saknade sina hemländer. Fint är det iallafall.

Vi tog oss igenom bergen och genom en delvis handgjord, mörk tunnel till Milford Sound. Där fick vi se sälar och känna oss som om vi var i en dröm, eller en annan värld, från ett kryssningsfartyg. En helt fantastisk känsla på en av de vackraste platserna jag varit på.

Dagen efter åkte vi tillbaka norrut och tog en cykeltur genom det färgglada landskapet i Arrowtown, medan jag ropade till Max att jag tyckte det var jättekul och jättefint. Vi tittade på när folk hoppade bungy och sen åkte vi vidare till hotellet, som låg vid ännu en turkos glaciärsjö. Där badade vi hot tubs, åt en god middag, drack öl/sangria och pratade tills jag nästan tappade rösten igen.

Idag tog vi en detour för att se Aoraki/Mount Cook, Nya Zeelands högsta berg, och sen besökte vi en bondgård för att lära oss om landets viktiga exportvaror och bli bjudna på afternoon tea. Nu är vi tillbaka i Christchurch och åker vidare norrut imorgon!

Påväg

B - otroligt landskap
U - varma täcken
L - "Photograph" - Ed Sheeran
A - jordbruket i Nya Zeeland är så viktigt att de har en staty av en fårhund