Äventyr

I Kaikoura åkte Max med några andra i gruppen för att bada med delfiner i det alldeles för kalla vattnet, medan vi som blev kvar hängde i en liten by, på stranden och gick en promenad längs kusten. Dagen efter åkte vi quadbike i bergen i Nelson och åt buffémiddag med gruppen. På söndagen gjorde vi ett stopp i Marlborough region för vinprovning innan det var dags att ta färjan till den norra ön.
 
Vi la till i huvudstaden Wellington där vi sen fick lite tid för sightseeing och ett besök till museet Te Papa, och sen fortsatte vi mot Whakapapa och Tongariro National Park. Jag måste nog säga att det här stoppet var det bästa hittills.

Klockan 7 tog vi bussen för att göra en cirka 6 timmar lång vandring runt en vulkan. Vandringen, Tongariro Alpine crossing räknas som en av de bästa dagsvandringarna i Nya Zeeland och är en av the Great Walks.

Här finns även Mount Ngauruhoe, känt som Mount Doom i Sagan om Ringen. Max bestämde sig för att bestiga det med. Jag nöjde mig med de nästan 2 milen och 1886 meter höga promenaden bland rykande mark och ännu mer fantastisk utsikt och kände mig som en riktig äventyrare.

 
Hill walk
 
 
Quadbiking tour
 
 
Forrest Estate Winery
 
 
Från färjan
 
 
Wellington
 
 
Tongariro Alpine Crossing

Dagens BULA:
B - tur med vädret
U - alla upplevelser
L - "Don't look back in anger" - Oasis
A - stretcha är bra

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: